JIDDU KRISHNAMURTI
DESPRE LIBERTATE
Intrebat : Ce este libertatea?
Krishnamurti a raspuns :
Multi filosofi au
scris despre libertate. Noi vorbim despre libertate – libertatea de a face ceea
ce ne place, a avea un loc de munca
placut, libertatea de a alege o femeie sau un barbat, libertatea de a citi o
carte sau libertatea de a nu citi deloc.
Suntem liberi, si ce facem cu libertatea? Vom folosi libertatea de a ne
exprima, de a face tot ce ne place. Viata devine din ce in ce mai permisiva –
poti face sex in locuri publice, in parcuri.
Avem orice libertate si ce facem cu ea? Credem ca unde exista alegere, avem libertate. Eu pot merge in Italia sau
Franta: o alegere. Dar ne da alegerea libertate? Ce putem avea de ales? Daca va
este foarte clar, si aveti o perceptie pura, nu exista o alegere. De aici vine
actiunea dreapta. Atunci cand avem dubii si nesiguranta vom incepe sa alegem.
Deci, eu spun ca alegerea impiedica libertatea. Statele totalitare nu ofera
nici o libertate, deloc, deoarece exista ideea ca libertatea duce la
degenerarea omului. Prin urmre libertatea este controlata, suprimata – stiti ce
se petrece.
Deci, ce este libertatea? Este bazata pe
alegere? Inseamna a face exact ceea ce ne place? Unii psihologi spun ca atunci
cand simtiti ceva, sa nu suprimati, sa nu impiedicati sau sa controlati, ci sa
exprimati imediat. Si noi facem asta foarte bine, prea bine. Si acest lucru
este de asemenea, numit libertate. Sa arunci bombe, este libertate? – iata ceea
ce ne limiteaza libertatea!
Avem libertatea de a sta afara, sau aici?
De unde veti incepe sa cautati libertatea? In lumea exterioara unde va
exprimati toate dorintele, sau asa-numita libertate individuala, sau libertatea
incepe in interior, si apoi este exprimata inteligent in exterior? Ai inteles
intrebarea mea? Libertatea exista doar atunci cand nu exista nici o confuzie
in interiorul meu, atunci cand eu nu sunt prins in nici o capcana, nici
psihologic, nici religios – ai inteles? Exista numeroase capcane: guru,
mantuitori, predicatori, carti excelente, psihologi, psihiatri; toate sunt
capcane.
Si daca eu sunt confuz si exista
dezordine, nu trebuie mai intai sa fiu liber de aceasta dezordine, inainte sa
vorbesc despre libertate? Daca nu am o relatie cu sotia, sotul sau cu altcineva
– deoarece relatiile noastre sunt bazate pe imagini – acolo exista conflict,
care este inevitabil acolo unde exista separare. Deci, nu trebuie sa incep aici, in mine, in mintea mea, in inima mea, pentru a fi complet liber de toate
temerile, anxietatile, nemultumirile si ranile pe care le-am dobandit datorita
unor tulburari psihice? Observa toate acestea in tine insuti si elibereaza-te
de ele!
Dar se pare ca nu avem aceasta putere. Si
mergem la un altul pentru a ne da aceasta putere. Vorbind cu un psiholog ne
simtim usurati – ne confesam si toate celelalte. Intotdeauna depindem de
altcineva. Si aceasta dependenta duce inevitabil la conflict si dezordine. Deci,
pentru a intelege profunzimea si maretia libertatii, trebuie sa incepem cu ceea
ce ne este cel mai apropiat, cu noi insine. Mareata libertate, adevarata
libertate, demnitatea si frumusetea ei, este in noi insine atunci cand exista o
ordine deplina. Si aceasta ordine vine doar atunci cand devenim o lumina pentru
noi insine.
“PRIMA SI ULTIMA
LIBERTATE”
Este una dintre cele mai celebre, si poate
cea mai buna carte a lui Krishnamurti. Aceasta a fost a doua carte a lui
Krishnamurti publicata la o editura comerciala in tiraj de masa. Potrivit unei
statistici din 2006 – intre 1954, anul aparitiei cartii si 2006 au fost publicate
36 de editii in 9 limbi si un numar de 1566 de exemplare erau pastrate in
biblioteci din intreaga lume.
In aceasta carte Krishnamurti exploreaza
necesitatea transformarii fiintei umane in contexte diferite cum ar fi:
auto-cunoasterea, credinta, dorinta, libertatea etc., iar in mai mult de
jumatate din carte sunt raspunsuri la intrebari, cu privire la subiectele
abordate.
Daca adevarul ne poate elibera, unde il
putem gasi? Krishnamurti afirma ca nu vom gasi adevarul in societate si
institutiile sale, nici in religiile organizate si dogmele lor, nici intr-un
guru sau vreo autoritate spirituala. Speranta de a gasi adevarul si libertatea
ultima, suprema nu poate veni prin cineva care ne va spune ce sa credem, ce sa
facem; ea poate veni doar prin noi insine, prin intelegerea de sine. In “Prima si ultima libertate” Krishnamurti
conduce cititorul spre o profunda explorare a problemelor comune intregii
societati cum ar fi: suferinta si frica, dragostea si sexul, sensul vietii si
transformarea personala, mereu raportandu-se la cautarea adevarului pur si a
libertatii depline.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjC5dH7EeNDgRjyJi2Nl2oikNoGD9n2M88pOGM7BS6TJNhF3xhqcR_ZT4bT2Qmf7V_jq1sfROcj3fxbZ6us4z0vBu7R3lvc6I7aOVB0ewEVF0rzRhodiq99l1EXMbT5HUSXqiRqKgd7kqWV/s200/prima-si-ultima-libertate.jpg)
Cartea nu este o lectura tocmai usoara,
dar te face sa gandesti si iti zdruncina modul de gandire comun.
Profunzimea gandirii lui Krishnamurti este
evidenta si prin urmatorul fragment din carte: “Experienta devine un factor de
separare in relatiile noastre umane; experienta este departe de a fi amagire.
Daca am experimentat ceva, ne agatam de acel ceva.” Krishnamurti ne arata ca
fiecare dintre noi este atat cauza cat si solutia aspectelor si problemelor
care impovareaza azi omenirea. Si doar atunci cand vom observa toate acestea in
noi insine ca indivizi si vom vedea realitatea asa cum este, vom trai in pace
si libertate.
***********************************************************************
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu