CARTEA VIETII – Meditatii zilnice
cu Krishnamurti
Ce intelegem prin Karma?
Karma presupune,
nu-i asa, cauza si efectul: actiunea bazata pe o cauza, produce un anumit
efect; actiunea nascuta din conditionare, produce rezultate viitoare. Deci,
karma implica cauza si efectul. Si este o cauza si un efect static, dar este
oare vreodata cauza si efectul ceva fix, static? Nu efectul devine deasemenea
cauza? Deci nu exista nici o cauza si nici un efect fix. Astazi este rezultatul
lui ieri, nu-i asa? Astazi este produsul lui ieri, cronologic, precum si
psihic, iar astazi este cauza pentru maine. Deci cauza este efectul si efectul
devine cauza – este o miscare continua; nu exista nici o cauza sau un efect
fix. Daca ar exista o cauza si un efect fix, ar exista doar specializare; si
moartea nu este o specializare? Orice
specie specializata, in mod evident, a ajuns la final. Maretia omului este ca
el nu se poate specializa. Se poate specializa din punct de vedere tehnic, dar
in structura sa nu se poate specializa. O samanta de ghinda este specializata –
nu poate fi nimic altceva decat ceea ce este. Dar fiinta umana nu are un
sfarsit total. Exista posibilitatea reinnoirii constante; ea nu este limitata de
specializare. Atata timp cat vom considera cauza, dintr-un fundal conditionat,
ca nu are legatura cu efectul, va exista un conflict intre gandire si fundalul
conditionarii noastre. Deci problema este mult mai complexa decat a crede sau
nu in reincarnare, deoarece intrebarea este cum sa actionam, nu daca credem in
reincarnare sau karma. Asta este absolut irelevant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu