CARTEA VIETII – Meditatii zilnice
cu Krishnamurti
Dualitatea dintre
ganditor si gandire
ganditor si gandire
Cand te uiti la ceva
– un copac, sotia ta, copiii tai, la aproapele tau, la stelele de pe cer, la
luna oglindindu-se in apa, pasarea pe cer, orice – exista intotdeauna
observatorul – cenzorul, ganditorul, experimentatorul, cautatorul – si lucrul
observat; observator si observat; ganditorul si gandirea. Deci exista
intotdeauna o divizare. Aceasta divizare este timpul. Aceasta divizare este
esenta conflictului. Si atunci cand exista conflict, exista contradictie.
Exista “observatorul si observatul” care este o contradictie, exista o
separare, si prin urmare unde exista contradictie exista conflict. Si atunci
cand exista un conflict, exista intotdeauna urgenta pentru a trece dincolo de acesta, sa-l
depasim, sa scapam de el, sa facem ceva cu privire la el, si toata aceasta
activitate implica timpul... Cat exista aceasta diviziune vom trece prin timp,
si timpul este suferinta.
... Si un om care doreste
sa gaseasca sfarsitul suferintei trebuie sa o inteleaga, trebuie sa treaca
dincolo de aceasta dualitate dintre ganditor si gandire, experimentator si
experienta. Adica, atunci cand exista o separare intre observator si observat,
exista timpul si prin urmare nu exista un final al suferintei. Atunci ce sa
faci? Ai inteles intrebarea? Eu vad, in mine insumi, observatorul este intotdeauna
privitorul, judecatorul, cel care accepta, respinge, controleaza, modeleaza.
Acest observator, acest ganditor este rezultatul mintii, al gandirii, in mod
evident. Gandul este primul, nu observatorul, nu ganditorul. Daca nu ar exista
deloc gandirea, nu ar exista nici un observator, nici un ganditor; atunci ar fi
doar atentia totala, completa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu